Dieta low carb – na czym polega i kto może z niej skorzystać?

25 sierpnia, 2022
Dieta low carb – na czym polega i kto może z niej skorzystać?

Dieta low carb to żywienie niskowęglowodanowe, ograniczające węglowodany. Z założeń diety niskowęglowodanowej powstały takie diety jak choćby Atkinsa oraz ketogeniczna. Przeczytaj, jakie dieta low carb posiada podstawowe założenia, na czym polega i kto może z niej skorzystać. Główne założenia diety low carb Dieta low carb (LCHF) polega na ograniczeniu lub całkowitej rezygnacji z węglowodanów z codziennego jadłospisu. Okazuje się, że wyeliminowanie węglowodanów i w zamian wprowadzenie tłuszczy i białka powoduje spektakularne zmiany w spadku wagi u osoby będącej na diecie. Diety typu low carb są nie tylko skuteczne w przypadku odchudzania, ale także, jeśli chodzi o niektóre choroby. Na czym bazuje dieta low carb? Dieta low carb opiera się głównie na spożywaniu:



  • mięsa;

  • jaj;

  • tłustych ryb;

  • nabiału, a w szczególności sera mascarpone, śmietany, twarogu, czy sera pleśniowego;

  • masła klarowanego;

  • olejów, takich jak kokosowy, lniany, rzepakowy, olej MCT, oliwa z oliwek, oleje rybie;

  • awokado;

  • nasion i orzechów;

  • warzyw nisko-skrobiowych, na przykład pomidorów, cukinii, papryki, ogórków etc.;

  • można jeść także owoce o niskim IG indeksie glikemicznym.


Dlaczego jest tylu chętnych na rozpoczęcie diety low carb? W przypadku stosowania diety low carb efekty w odchudzaniu widoczne są szybciej niż przy tradycyjnym odżywianiu, w diecie zbilansowanej. Jednakże badania mówią, że po 12 lub 24 miesiącach te różnice się zacierają. Efekty są podobne jak przy diecie niskotłuszczowej oraz innych typach diet niskokalorycznych. Dieta low carb polecana jest osobom borykającym się z cukrzycą typu 2., ponieważ udaje się z powodzeniem ustabilizować poziom glukozy we krwi. W takim odżywianiu, w ograniczeniu cukrów prostych można liczyć na zmniejszenie ilości wolnych rodników, które dalej poprawią funkcjonowanie układu nerwowego oraz profil lipidowy. Kwasy Omega-3 – nie zapominaj o zwiększeniu ich spożycia Najlepiej byłoby, aby dietę układał specjalista, albo została zakupiona gotowa dieta pudełkowa, wtedy można liczyć na poprawne jej ułożenie. Tym samym zwiększając spożycie kwasów Omega-3 zmniejsza się obecne w organizmie stany zapalne. Podobno low carb sprawdza się również w walce z pasożytami lub przerostami grzybiczymi. Niedobory spowodowane dietą low carb – jak się ich wystrzegać? Świetnie, jeśli są widoczne efekty odchudzania, ale nie można zapominać o tym, że eliminując do zera węglowodany, twój organizm przestaje przyjmować błonnik, tak ważny dla każdego z nas. Przecież nie chcesz mieć problemów z florą bakteryjną oraz z perystaltyką jelit. Lepiej uniknąć także problemów z układem nerwowym, ponieważ eliminując produkty zbożowe, zaczyna brakować witaminy B. Nie można z niczym przesadzać, to bardzo ważna zasada. Pamiętaj, że dieta low carb nie ma eliminować warzyw, wręcz przeciwnie, niech one stanowią połowę posiłku. Dzięki rozsądkowi i braku przesady unikniesz bólów głowy, nieciekawej tolerancji na wysiłek, wysypki oraz osłabienia. Zawsze sprawdzaj, czy możesz daną dietę zastosować, na przykład nie wolno korzystać z low carb chorując na wątrobę, trzustkę, hipoglikemię reaktywną, czy będąc po resekcji pęcherzyka żółciowego.

Najnowsze wpisy

Szukaj po tagach

aktywność fizyczna
apetyt
białko
błonnik
catering dietetyczny
ciekawostki dietetyczne
cukier
detoks