Cheat Day – Czy przerwa od diety może mocno zaszkodzić?

Z czym związane jest odchudzanie? Oczywiście z wieloma wyrzeczeniami, dostosowaniem się do zasad zdrowego odżywiania, ze zmianą złych nawyków żywieniowych i aktywnością fizyczną. Gdy chcemy zadbać o własne zdrowie, sylwetkę i wagę, powinniśmy mieć duże samozaparcie w dążeniu do wyznaczonego przez siebie celu, siłę, dzięki której będziemy w stanie odmówić sobie zjedzenia kalorycznych przekąsek i łakoci oraz motywację, konsekwencję, cierpliwość i pozytywne nastawienie.

Pragnąc zmian w swoim ciele, gubiąc nadprogramowe kilogramy i spalając tkankę tłuszczową, decydujemy się na walkę ze samym sobą. Zaczynamy współpracować z dietetykiem nad niewłaściwymi nawykami żywieniowymi, stosujemy indywidualnie dobraną dietę i zaczynamy wprowadzać do naszej codzienności aktywność fizyczną. Według takiego postępowania, cel jaki pragniemy osiągnąć jest na wyciągnięcie ręki. Niestety, każdy miewa gorsze dni, pragnie trochę zmian w jadłospisie, a jego myśli krążą wokół ulubionych potraw, które niekoniecznie należą do tych zdrowych. Bywa i tak, że nasza waga staje w miejscu i pomimo wysiłku jaki wkładamy w dietę i treningi, nic się nie zmienia.

Czy zaczynamy wpadać w pesymistyczny tok myślenia? Brak widocznych efektów jest frustrujący i demotywujący. Mamy ochotę zrezygnować lub skusić się na coś „niedobrego” i choć na chwilę oderwać się od zdrowego odżywiania.

Czy możemy pozwolić sobie na przerwę od diety?

Co pomoże nam wytrwać w postanowieniach i diecie? Jeśli przez długi czas zajadaliśmy się przetworzonymi i wysokokalorycznymi produktami, będziemy musieli podjąć nie lada wyzwanie w zamiarze wprowadzenia zdrowych nawyków żywieniowych. Warto zadbać o to, by wprowadzanie nowych przyzwyczajeń żywieniowych odbywało się w sposób stopniowy i poprzedzony planem. Znakomitym krokiem jest również praca nad wewnętrzną motywacją, dzięki której uda nam się zrealizować każdy postawiony cel. Coraz częściej słyszymy również, że korzystnym rozwiązaniem jest wprowadzenie wolnego dnia od ustalonego planu działania.

Tak zwany Cheat Day, ma pomóc zarówno w postanowieniach jak i diecie. Jeśli mamy ochotę skusić się na kaloryczny posiłek, to właśnie w tym dniu, możemy sobie na niego pozwolić. To całkiem normalne, że przebywając na diecie, nadchodzi czas, w którym po prostu nie mamy już siły na przestrzeganie wszelkich zasad zdrowego odżywiania. Mamy natomiast ochotę rzucić wszystko i nadzwyczajnie pozwolić sobie na ulubione potrawy i przekąski. Cheat Day daje psychiczną i fizyczną przerwę od diety. Oczywiście, stosując taki dzień odstępstwa od pracy nad nawykami żywieniowymi, powinniśmy pamiętać, by nie robić tego zbyt często i by nie przesadzać z ilością i rodzajem jedzenia. Duża grupa osób jest zdania, że lepiej pozwolić sobie od czasu do czasu na pragnienia związane z jedzeniem, niż doprowadzać do momentu, w którym nawarstwią się one w taki sposób, że będziemy bliscy od rezygnacji z diety. Ostatecznie, zdrowe odżywianie zostanie przesunięte na bok, a wszystkie nasze jedzeniowe pragnienia będą zaspakajane w szybkim czasie. Będziemy chcieli nadrobić cały ten czas i nasze żołądki ponownie wypełnią się niezdrową żywnością. Do czego jeszcze to doprowadzi? Kolejna próba odchudzania się nie powiodła, więc będzie nam towarzyszyć gonitwa myśli, smutek, żal do siebie, za to, że ponownie nie udało się wytrwać i osiągnąć zamierzonych celów, poczucie winy i skrajnie negatywne emocje. Cheat Day to okazja do tego, by w sposób kontrolowany pozwolić sobie na coś niedozwolonego i nie wywoływać tym samym poczucia jakiejkolwiek winy. Gdy Cheat Day dobiega końca, wracamy na właściwą drogę zdrowego odżywiania.

Dla kogo jest Cheat Day?

To kwestia uzależniona wyłącznie od tego, w jaki sposób Cheat Day wpływa na zmianę naszych nawyków żywieniowych. Cheat Day zdecydowanie nie jest dla osób, które nie posiadają odpowiedniej samokontroli i silnej woli, by po takim dniu, wrócić do zdrowego jadłospisu. Niestety, ale w takim przypadku, jeden dzień odstępstw, może zamienić się w tydzień, który dodatkowo będzie obarczony kilkudniowym powrotem do pracy nad zdrowymi nawykami żywieniowymi. Cheat Day może tutaj przynieść więcej szkody niż pożytku. Cheat Day jest z kolei znakomitym rozwiązaniem dla tych, którzy są świadomi swojej samokontroli i którzy dobrze wiedzą, że taki dzień w żaden sposób nie wpłynie na dalszą pracę nad zmianami żywieniowymi. Niektórzy muszą po prostu wiedzieć, że w sposób okresowy mogą sobie pozwolić na zjedzenie niedozwolonej żywności. Cheat Day jest także dla osób, dla których nie ma większego znaczenia, czy wprowadzą jednodniową przerwę w diecie. Cheat Day nie przeszkadza tutaj, ani nie pomaga.

Przerwa od diety może być dobrym krokiem, jeśli tylko mamy siłę do tego, by po jej skończeniu, od razu wrócić do zdrowego odżywiania. Postępujmy więc zgodnie z zaleceniami diety, a gdy będziemy chcieli zrobić małą przerwę w diecie, zastosujmy Cheat Day. Pamiętajmy jednak o tym, by mieć silną wolę i by cały czas siebie kontrolować. Jednodniowa przerwa może nie tylko przynieść wiele korzyści w sferze psychicznej, ale także w znaczący sposób ułatwi realizację wyznaczonego celu.

Post w kategorii: Porady dietetyczne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *