Ciekawostki związane z dietą ketogeniczną

Ciekawostki związane z dietą ketogeniczną

Dieta ketogeniczna jest dietą wysokotłuszczową i niskowęglowodanową. Głównym założeniem tej diety jest dostarczanie do naszego organizmu tłuszczu, który będzie podstawowym makroskładnikiem codziennego jadłospisu.

O co dokładnie chodzi w diecie ketogenicznej?

O to by jeść tłuszcz, aby spalić tłuszcz. Podczas stosowania tego rodzaju diety, proporcje spożywania węglowodanów, białka i tłuszczy ulegają znacznej zmianie. Celem tego działania jest przede wszystkim osiągnięcie ketozy, a więc stanu dotyczącego efektywnego spalania zapasów tłuszczu, który znajduje się w naszym organizmie. Przez stężenie ciał ketonowych we krwi, które jest większe niż stężenie glukozy we krwi, nasze odczucia głodu zostają mocno ograniczone. W diecie ketogennej, węglowodany są niepożądane, ponieważ to właśnie one odpowiadają za wahania insuliny, a tym samym za napady wilczego apetytu. W diecie ketogenicznej, następuje więc zastąpienie węglowodanów tłuszczami. Dzienne spożycie węglowodanów stanowić będzie mniej niż 4-10% wszystkich zjedzonych przez nas kalorii, białka około 8%, a całą resztę mają stanowić tłuszcze.

Efekty diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna na samym początku była stosowana w żywieniu dzieci chorych na rzadkie schorzenia metaboliczne i genetyczne, a także na lekooporną padaczkę. Nie była więc wykorzystywana w celach utraty nadprogramowych kilogramów.

Obecnie, jedną z podstawowych korzyści diety ketogenicznej, która jest pożądana w szczególności u sportowców, jest bardzo szybka redukcja tkanki tłuszczowej, będącej na rozmaitym poziomie. Okresowe stosowanie tej diety, będzie sprzyjać nie tylko zaawansowanym sportowcom, którzy przygotowują się do wyjścia na scenę, ale także osobom, które dopiero rozpoczynają redukcje swojej masy ciała. Gdy energia, która jest dostarczana z tłuszczy z przyswajanego pokarmu, zostanie w pełni wykorzystana, organizm decyduje się w następnej kolejności na rozkład tkanki tłuszczowej w organizmie. Pamiętajmy jednak o tym, że diety ketogenicznej nie mogą stosować osoby, które borykają się z problemami wątroby, trzustki i nerek.

Co powinniśmy jeść na diecie ketogenicznej?

Podczas stosowania diety ketogennej, w pierwszej kolejności powinniśmy ograniczyć spożywanie węglowodanów do około 50g dziennie. Najlepszym rozwiązaniem jest przyjmowanie ich pod postacią warzyw, które dodatkowo dostarczają naszemu organizmowi różnorodnych witamin i minerałów. Produkty dostarczające tłuszczów w diecie, muszą być zróżnicowane. Nie powinniśmy więc bazować tylko i wyłącznie na tłuszczach zwierzęcych. Postawmy na zdrowe tłuszcze, które znajdziemy zarówno w rybach i mięsie, jak i w oliwie z oliwek, orzechach, oleju lnianym, pestkach, nasionach, awokado itp.

Dieta ketogeniczna jest dietą bardzo wymagającą, dlatego menu najlepiej ustalić ze specjalistą. Utrzymywanie diety w stanie ketozy przez wiele miesięcy nie będzie dla nikogo zdrowe. Możemy ją stosować około 6-8 tygodni. Efekt diety, będziemy mogli zauważyć już po kilku dniach. Jeśli zamierzamy przejść na dietę ketogeniczną, dobrym rozwiązaniem będzie wybór cateringu dietetycznego, który zadba o wszystkie kwestie jadłospisu.

Post w kategorii: Catering dietetyczny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *