Co możemy jeść zamiast chleba pszennego?

Co możemy jeść zamiast chleba pszennego?

Duża grupa osób unika lub ogranicza spożywanie pszennego chleba. Dzieje się to dlatego, że część z nich zmaga się z celiakią, chorobą autoimmunologiczną, w której organizm reaguje problemami trawiennymi w odpowiedzi na spożywanie produktów, zawierających w sobie gluten, czyli takich, które są na bazie pszenicy. Innym powodem, dla którego coraz więcej osób unika spożywania pszennego chleba jest dieta nisko węglowodanowa lub po prostu chęć zdrowszego odżywiania i poszukiwanie zdrowszych zamienników. Jeśli stoimy przed decyzją ograniczenia lub całkowitego wyeliminowania chleba pszennego ze swojego jadłospisu, musimy wiedzieć że istnieje naprawdę wiele rozmaitych alternatyw dla chleba z pszenicy. Dzięki temu, nie musimy rezygnować z jedzenia pizzy, czy kanapek. Większość z tych propozycji okazuje się bezglutenowa, a wiele z nich cechuje się również niższą zawartością węglowodanów.

Co możemy jeść zamiast chleba pszennego?

  • chleb z ziaren – taki chleb możemy zrobić samodzielnie lub kupić w piekarni. Może to być jęczmień, proso, pszenica, soja, soczewica itp. Dzięki obecności ziaren, nasz chleb będzie wzbogacony o białko i błonnik, co znacząco pomoże w trawieniu. Jeśli całkowicie unikamy pszenicy lub glutenu, uważnie czytajmy etykiety, a w przypadku samodzielnego pieczenia chleba, starannie dobierajmy ziarna.
  • chleb żytni – to zdecydowanie znakomite źródło błonnika. Chleb żytni w porównaniu do chleba pszennego jest ciemniejszy, gęstszy i o wiele łatwiej się nim nasycić. Chleb żytni cechuje również mocniejszy smak i zapach. Taki chleb znajdziemy w większości sklepów i piekarni. Bez większego problemu jesteśmy w stanie zrobić go także w domu. Pamiętajmy jednak o tym, że chleb żytni nie jest pozbawiony glutenu, więc zdecydowanie powinny z niego zrezygnować osoby chorujące na celiakię, czy osoby zmagające się z nietolerancjami pokarmowymi. Chleb żytni jest odpowiedni dla osób będących na diecie redukcyjnej.
  • chleb na zakwasie – w porównaniu do innych rodzajów chleba, chleb na zakwasie ułatwia trawienie. Robienie chleba na zakwasie jest bardzo popularną metodą, w której możemy zastosować różne rodzaje mąk. Dzięki temu, że proces fermentacji jest dłuższy, chleb na zakwasie jest wzbogacony o cenne dla naszego organizmu składniki odżywcze. Mimo kwaskowego smaku, bardzo łatwo się do niego przyzwyczaić.
  • kukurydziana tortilla – to znakomita, bezglutenowa opcja, która jest bogata w błonnik. Kukurydziane tortille są bardzo powszechne i łatwe do zrobienia. Cechują się mniejszą zawartością węglowodanów, a co za tym idzie – również kalorii. Kukurydziane tortille są zdrowszym odpowiednikiem chleba pszennego.

Czym jeszcze możemy zastąpić chleb pszenny?

Pieczywo możemy zastąpić różnorodnymi warzywami. Dietetyczne kanapki z pewnością spodobają się osobom przybywającym na diecie, których celem jest zrzucenie nadprogramowych kilogramów. Na liść sałaty nakładamy składniki, które nałożylibyśmy na kromkę chleba. Taka alternatywa dla kanapek jest naprawdę zdrowa i smaczna. Oczywiście, jeśli nie zmagamy się z celiakią i innymi nietolerancjami pokarmowymi, to nie musimy odmawiać sobie pszennego chleba. Jeśli jednak ten problem nas dotyczy, musimy całkowicie zrezygnować z kanapek i zastąpić je innymi zamiennikami. Jest bardzo dużo różnorodnych alternatyw, więc każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie.

Post w kategorii: Porady dietetyczne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *