Czym jest tapioka i jakie są jej właściwości?

Czym jest tapioka

Popularność tapioki wzrasta w Polsce z dnia na dzień. Dzięki dużej ilości jej wartościowych składników, coraz więcej osób decyduje się na stałe wprowadzenie jej do swojego jadłospisu.

Czym jest tapioka? To mąka, która powstaje z rośliny pochodzącej z Ameryki Południowej i Środkowej, czyli z manioku. Pozyskiwana z tej egzotycznej rośliny mączka, produkt skrobiowy – powstaje po zmieleniu jej bulw. Jadalny maniok jest krzewem, mogącym mierzyć nawet 3 m wysokości. Najczęściej, maniok jest uprawiany w Boliwii, Peru i Brazylii. Uprawy manioku można także spotkać w Nigerii, Tajlandii czy też Wietnamie.

Czym jest tapioka?

Tapioka wytwarzana jest z egzotycznej rośliny – manioku, która pochodzi z rodziny wilczomleczowatych. Tapioka, a więc skrobia manioku powstaje podczas procesu mielenia bulwy manioku, tworząc tym samym perełki, mąkę lub płatki. Należy mieć świadomość tego, że bulwy manioku można jeść tylko i wyłącznie po ugotowaniu. Niestety, zawarty w nich glikozyd manihotoksyna jest trujący i niezwykle łatwo przechodzi w kwas pruski.

Oprócz gotowania, tapioka może być również poddawana suszeniu. Tapioka jest przez nas używana najczęściej jako zagęszczasz sosów, musów, kisieli, puddingów oraz jako zamiennik tradycyjnej mąki lub do wytwarzania bubble tea. Tapioka cechuje się dużym potencjałem kulinarnym. Podobnie jak w przypadku tofu, szczególną cechą tapioki jest jej neutralny smak, dzięki czemu z łatwością przejmuje inne smaki i znakomicie uzupełnia desery lub jest doskonałym dodatkiem do obiadu. W trakcie gotowania, kulki lub płatki tapioki zaczynają pęcznieć i stają się przezroczyste. Wobec tego, tapioka sprawdza się również w roli zagęszczacza do zup.

Jakie są właściwości tapioki?

Niezwykle istotną cechą tapioki jest to, że wspomaga ona funkcjonowanie układu pokarmowego. Węglowodany znajdujące się w tapioce są bardzo sprawnie przyswajane przez organizm, dzięki czemu tapioka okazuje się być także lekkostrawna. W porównaniu ze skrobią ziemniaczaną lub zbożową, tapioka wykazuje wysoki indeks glikemiczny, zatem diabetycy powinni ograniczyć jej spożywanie.

Tapioka jest hipoalergiczna. Nie zawiera glutenu, dzięki czemu staje się znakomitym wyrobem dla osób z nietolerancją glutenu, a więc zmagających się z celiakią. W tapioce znajdują się dosyć duże pokłady tzw. skrobi opornej. Skrobia oporna jest węglowodanem i stanowi pożywienie dla dobroczynnych bakterii naszego układu pokarmowego. Bakterie jelitowe w sposób nieświadomy tworzą ze skrobi krótko-łańcuchowe kwasy tłuszczowe, stanowiące źródło energii komórek jelita grubego. Musimy tutaj także wspomnieć o wartościach odżywczych tapioki. Znajdziemy w niej witaminę B6 oraz A, kwasy jednonienasycone, nasycone oraz wielonienasycone. Oprócz tego, tapioka zawiera w sobie minerały, a mianowicie: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód i cynk.

Jak przygotować tapiokę?

Przygotowanie tapioki uzależnione jest przede wszystkim od formy, jaką wybierzemy. Jeśli wybierzemy mąkę z tapioki, możemy ją od razu wykorzystać do gotowania, bez dodatkowych obróbek. Z kolei tapiokę w postaci małych kuleczek, najczęściej gotuje się w mleku lub w wodzie na małym ogniu. Można ją wcześniej zamoczyć. Tapioka jest gotowa do spożycia w momencie, gdy kuleczki tapioki staną się przezroczyste

Do czego jest wykorzystywana tapioka?

Tapiokę nie trzeba wykorzystywać wyłącznie w kuchni. Tapioka może stanowić doskonały składnik kosmetyków do pielęgnacji ciała. Możemy znaleźć ją również w kremach ochronnych do skóry podrażnionej, zaczerwienionej i narażonej na otarcia. Skrobia z tapioki bywa także stosowana do produkcji preparatów witaminowych oraz suplementów diety.

Post w kategorii: Porady dietetyczne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *