Czym są cheat meal oraz cheat day?

cheat meal oraz cheat day

Podczas diety i w trakcie intensywnej pracy nad poprawą swojej formy, bardzo często mamy do czynienia z różnego rodzaju pokusami żywieniowymi. Nic dziwnego, że po wielkich wyrzeczeniach mamy po prostu ochotę na małe odstępstwa od zdrowego odżywiania. Zdarza się, że sięgamy po coś słodkiego i kalorycznego. Ciężko utrzymać na wodzy nasz wielki apetyt i nie skusić się na dawne przekąski. Czy w takiej sytuacji lepszym wyborem będzie poświęcenie jednego dnia w tygodniu, czy pozwalanie sobie na rozmaite rzeczy każdego dnia ale z umiarem?

Czym jest cheat meal i cheat day?

Cheat meal to nic innego jak oszukany posiłek. Jest on niezdrowy i bardzo kaloryczny. Podczas diety, nie moglibyśmy sobie na niego pozwolić, ale cheat meal daje nam na niego ustępstwo. Możemy wybrać sobie jedno danie, które zasyci nasze niezdrowe zachcianki. W porównaniu do cheat meal’u, cheat day oznacza cały dzień takich posiłków. Jakie jest główne zadanie tego typu posiłków? Przede wszystkim odciążenie psychiczne. To właśnie dzięki cheat meal i cheat day możemy się zrelaksować i chociaż na chwilę zapomnieć o swojej diecie.

Czy lepiej wybrać cheat meal czy cheat day?

Naszym zdaniem, znacznie lepszym wyborem będzie cheat meal. Dlaczego? Ponieważ cheat meal oznacza jeden kaloryczny posiłek, a nie cały dzień, w którym możemy sobie pozwolić na wszystko co tylko zechcemy. Cheat meal ma ogromny wpływ na nasz organizm, między innymi na gospodarkę hormonalną. Jeśli będziemy go wprowadzać do jadłospisu raz na jakiś czas, to cheat meal nie wpłynie znacząco na poziom leptyny, czyli hormonu związanego z tkanką tłuszczową i odpowiadającego za regulację metabolizmu. Gdy nasza dieta jest prawidłowo zbilansowana, możemy sobie pozolić na cheat meal, bez jakichkolwiek obaw, że zaburzy on funkcjonowanie naszego organizmu. Teraz zastanówmy się do jakich zmian mógłby doprowadzić cheat day. Kaloryczność tej opcji jest o wiele większa niż cheat meal. Jeśli pragniemy zgubić nadprogramowe kilogramy i zmagamy się nieraz z pokusami, o wiele lepszym rozwiązaniem będzie wybór cheat meal’u. Cheat meal ma zbawienny wpływ na naszą psychikę. Poprawie ulega nasz nastrój, wydzielają się hormony szczęścia, czyli endorfiny, a także zmniejsza się napięcie emocjonalne. Dzięki cheat meal, możemy na chwilkę odetchnąć od narzuconych restrykcji w diecie. Jeśli decydujemy się na zjedzenie oszukanego posiłku, musimy pamiętać o tym, że następne danie należy zjeść dopiero w momencie pojawienia się głodu. Po spożyciu oszukanego posiłku, musimy liczyć się z tym, że następnego dnia może pojawić się nagły skok masy. Dobrym rozwiązaniem jest wykonanie treningu HIIT, który nie dość, że zwiększy termogenezę, to dodatkowo pozwoli spalić część kalorii, które będą pochodzić z posiłków zjedzonych w późniejszym czasie.

Pomimo rozmaitych zdań na temat oszukanych posiłków, cheat meal i cheat day nadal są bardzo popularne. Odpowiednie wprowadzenie oszukanego posiłku może przełożyć się na lepsze wyniki naszej pracy nas sylwetką. Cheat meal nie przyczyni się do rezygnacji z diety. Musimy jednak uważać, by poprzestać na jednym posiłku i nie przesadzić z jego kalorycznością. Pamiętajmy, powinniśmy znać umiar we wszystkim. Kto nie powinien stosować oszukanych posiłków podczas diety? Na pewno osoby, które mają problemy z jej przestrzeganiem. Cheat meal może wtedy przyczynić się do zaburzenia zdrowego odżywiania i zamiast pozytywnych skutków, pojawią się wyłącznie negatywne.

Post w kategorii: Porady dietetyczne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *