Dieta paleo – zasady, efekty, zalety

dieta paleo zalety

Jedną z najpopularniejszych w tej chwili diet, jest dieta paleo, inaczej nazywana dietą paleolityczną lub po prostu dietą człowieka epoki kamiennej. Koncepcja diety paleolitycznej wywodzi się z zależności wynikających pomiędzy sposobem odżywiania, zdrowiem i kondycją fizyczną, a samym pochodzeniem człowieka. Idea diety paleo stwierdza, że pod względem budowy i funkcji, nasz układ pokarmowy jest nadal bardziej przystosowany do pokarmów, które stanowiły podstawę jadłospisu naszych przodków z czasu paleolitu, niż produktów, które aktualnie zapełniają nasze lodówki. Chodzi tutaj głównie o sposób żywienia, bazujący na naturalnych produktach oraz na nieprzetworzonej żywności. Dieta Paleo, uchodzi za dietę, która wspomaga profilaktykę chorób cywilizacyjnych, z jakimi nasi praprzodkowie się nie zmagali. Ich paleolityczna dieta, polegała przede wszystkim na spożywaniu tego, co udało się złowić, upolować, zerwać z drzewa itp. Przez koczowniczy tryb życia, założono brak spożywania jakichkolwiek zbóż, strączków, czy też nabiału.

Według niektórych osób, to właśnie dieta paleo jest uważana za taką, do której jesteśmy predysponowani genetycznie. Ze względu na duże ilości ryb i mięsa, z całą pewnością dieta nie jest przeznaczona dla wegetarian i wegan. Decydując się na dietę paleo, powinniśmy wiedzieć, że jest ona jednak dietą niedoborową, niezawierającą podstawowych produktów, do których jesteśmy przyzwyczajeni i bez których ciężko by nam się było obyć – chodzi tutaj głównie o pieczywo, czy przetwory mleczne. Menu oparte na diecie paleo jest natomiast niezwykle zasobne w składniki mineralne, witaminy, błonniki i związki fenolowe.

Dlaczego? Ponieważ podstawowym źródłem węgli są tutaj owoce i warzywa. Jeśli chcemy dostarczyć sobie solidną dawkę energii, musimy zjeść ich znacznie więcej niż dotychczas. W odróżnieniu od produktów zbożowych, owoce i warzywa są znakomitym źródłem wielu prozdrowotnych substancji. Duży udział białka oraz tłuszczu, przyczynia się do tego, że dieta paleo zyskuje na wartości. Znakomitym źródłem witamin i składników mineralnych oraz wielu innych cennych dla naszego zdrowia substancji są ryby, owoce morza, wołowina, jaja czy też podroby. Zasady diety paleo są bardzo ogólne. W systemie żywieniowym nie ma nacisku na liczenie kalorii, tylko na jakość żywności, która jest najważniejsza. Powinniśmy odejść od przetworzonej żywności i zadbać o to, co dokładnie ląduje na naszych talerzach.

Dla kogo przeznaczona jest dieta paleo?

Przede wszystkim dla osób, które wolą skupić się na jakości i rodzaju produktów żywnościowych oraz dla osób, które nie zamierzają ściśle monitorować ilość spożywanych kalorii. Dieta paleolityczna, jest optymalnie dostosowana dla osób zmagających się z celiakią, ponieważ jest ona przeważnie uważana za dietę bezglutenową. Jeśli zastanawiasz się nad wypróbowaniem diety paleo, możesz włączyć jej koncepcję do swojego jadłospisu poprzez usunięcie przetworzonej żywności, w tym tłuszczy trans oraz cukru rafinowanego, poprzez spożywanie większej ilości warzyw, zawierających cenny błonnik pokarmowy, przez włączenie do diety umiarkowanej ilości owoców, oraz poprzez spożywanie tych produktów, które zawierają spore ilości omega-3. W tej diecie zdecydowanie ograniczymy spożywanie soli, tzw. pustych kalorii, a także produktów ciężkostrawnych. Do zalet diety paleo, możemy również zaliczyć regulację gospodarki lipidowej i insulinowej oraz niski indeks glikemiczny potraw, które są dozwolone w diecie.

Biorąc pod uwagę to, że fizjologiczne uwarunkowania, które są zapisane w naszych genach, zostały ukształtowane przez specyficzne wymogi środowiska charakterystycznego dla okresu paleolitu – najrozsądniejszym wyjściem okazuje się nasz powrót do korzeni. Założenia diety paleolitycznej są warte zapoznania, zwłaszcza wtedy, gdy Twoim celem jest poprawa zdrowia i ogólnie pojętej kondycji fizycznej.

Przykładowe menu diety paleo.

Post w kategorii: Catering dietetyczny, Porady dietetyczne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *