Dlaczego picie wody jest aż tak ważne?

Dlaczego picie wody jest aż tak ważne

Woda jest najważniejszym składnikiem naszego organizmu. W przypadku mężczyzn, stanowi ona średnio 60% masy ciała, a u kobiet około 51% masy ciała. Teoretycznie, każdy z nas wie, że należy pić wodę. Służy ona nie tylko do zaspokajania pragnienia. Woda w naszym organizmie pełni szereg ważnych zadań. Bez odpowiedniego nawodnienia, nasz organizm przestałby prawidłowo funkcjonować. Bez pożywienia jesteśmy w stanie przeżyć nawet miesiąc, a bez wody – zaledwie kilka dni.

Woda jest niezbędna, by w naszym organizmie mogły zachodzić wszystkie reakcje chemiczne. Spożywanie odpowiednio dużych ilości wody wpływa korzystnie na spalanie tłuszczu, powoduje oczyszczenie organizmu z toksyn, sprzyja wchłanianiu się składników odżywczych i optymalnemu działaniu enzymów trawiennych. Jeśli zadbamy o właściwą podaż płynów, będziemy mogli cieszyć się złagodzeniem objawów różnorodnych dolegliwości np. zaparć, wzdęć, biegunki, bólów brzucha itp. Musimy mieć świadomość tego, że każdego dnia, nasz organizm traci około 2,5 litra wody. Dlaczego tak się dzieje? Utrata wody, następuje na kilka sposobów. Ciało wydala wodę z potem i moczem, a także przez płuca, układ pokarmowy oraz przez skórę. Powinniśmy więc zadbać o picie odpowiedniej ilości wody każdego dnia, by nasze ciało mogło funkcjonować bez jakichkolwiek przeszkód i trudności.

Dlaczego trzeba pić wodę?

Woda jest niezbędna do życia. Jej rolą jest nie tylko nawadnianie komórek i tkanek – woda reguluje również procesy metaboliczne, pomaga w przyswajaniu substancji odżywczych, rozrzedza krew zapobiegając tym samym zakrzepicy i nadciśnieniu. Woda pełni również inne funkcje w naszym organizmie, a mianowicie:

  • pomaga utrzymać właściwą temperaturę ciała,
  • pomaga usuwać toksyny z organizmu,
  • zapobiega nadmiernemu zmęczeniu,
  • wpływa na poprawę pamięci i koncentracji,
  • poprawia elastyczność skóry,
  • pomaga zachować młody wygląd,
  • wspomaga odchudzanie,
  • chroni przed zawałami i udarami,
  • chroni przed powstawaniem piasku i kamieni w nerkach.

Woda pełni w naszym organizmie bardzo wiele funkcji. Bez niej, nie mogłyby zachodzić podstawowe procesy życiowe, a już 1% odwodnienia organizmu może skutkować rozmaitymi objawami. Dokuczliwe bóle głowy, rozkojarzenie, uczucie niepokoju, nadmierne pragnienie itp.

Zapotrzebowanie na wodę

Zapotrzebowanie na wodę

Każdy organizm jest inny. Zapotrzebowanie na wodę zmienia się pod wpływem różnorodnych czynników. Jak dużo powinniśmy pić wody? Na ilość wody, jaką należy spożywać w ciągu dnia ma wpływ nasz stan fizjologiczny. Przeciętna, zdrowa osoba dorosła, do właściwego funkcjonowania organizmu, potrzebuje około 8 szklanek wody na dobę. Oczywiście zwiększona podaż wody jest niezbędna np. podczas nadmiernego wysiłku fizycznego, gorączki, ciąży i karmienia piersią oraz podczas upałów. Przepisowe 1,5 litra czystej wody, pozwoli w odpowiedni sposób nawodnić komórki i tkanki, a także zabezpieczyć nas przed odwodnieniem, które przez naprawdę długi czas nie daje wyraźnych objawów.

Dlaczego warto pić wodę?

Woda jest najbardziej naturalnym i w zasadzie jedynym płynem, który jest potrzebny do życia. Woda powinna być głównym źródłem płynów w naszym codziennym jadłospisie i stanowić minimum 60-80% tego, co wypijamy w ciągu całego dnia. Dlaczego warto pić wodę?

  • poprawia trawienie – zawarta w ślinie i sokach żołądkowych woda, umożliwia formowanie kęsów, przełykanie, a także transport pokarmu po przewodzie pokarmowym.
  • wspomaga odchudzanie – picie wody, zdecydowanie przyspiesza metabolizm oraz hamuje uczucie głodu. Musimy zdać sobie sprawę z tego, że głód, bardzo często jest mylony z pragnieniem. Woda ma 0 kalorii, dlatego powinniśmy odrzucić wszelkie inne kolorowe, gazowane i słodzone napoje i zastąpić je wodą, zawsze wtedy, gdy będziemy mieć na nią ochotę.
    Szklanka wody wypita około 20 minut przed posiłkiem, pozwoli zmniejszyć ilość spożywanego pokarmu, zapewniając nam uczucie sytości. Jeśli zwiększymy ilość wypijanej wody, z skuteczny sposób pomożemy sobie z nadwagą, otyłością, w redukcji tkanki tłuszczowej i w obniżeniu masy ciała.
  • oczyszcza organizm – dzięki wodzie, możliwe jest wydalanie z organizmu szkodliwych i zbędnych składników przemiany materii.
  • redukuje zmęczenie – picie odpowiedniej ilości wody, pozwala utrzymać optymalne nawodnienie naszego organizmu i dotlenienie mózgu oraz wszystkich tkanek. Gwarancja stałego dostępu do wody ma ogromne znaczenie w poprawie koncentracji i wydajności.
  • poprawia sprawność fizyczną – woda ma również korzystny wpływ na wytrzymałość. Przy niedoborze wody, będziemy musieli zmagać się ze zmniejszeniem możliwości mięśni do wykonywania skurczów oraz ze spadkiem ciśnienia krwi, odpowiadającego za dotlenienie organizmu.
  • zapobiega rozmaitym dolegliwościom – jeśli będziemy pić dużo wody, złagodzimy między innymi bóle głowy, zapobiegniemy zaparciom, chorobom serca, a także ulżymy sobie podczas zgagi.
  • reguluje temperaturę organizmu – w przypadku, gdy temperatura panująca na zewnątrz staje się zbyt wysoka, z powierzchni skóry zaczyna parować woda, która jest wydzielana pod postacią potu.
  • pełni funkcję zabezpieczającą i nawilżającą – woda jest podstawowym składnikiem wszystkich płynów ustrojowych. Jej niewielkie ilości gwarantują ochronę dla mózgu, pęcherzyków płucnych, rdzenia kręgowego, gałki ocznej oraz dla rozwijającego się płodu. Dzięki wodzie, mamy także zapewnioną właściwą ruchomość stawów.
  • poprawia samopoczucie – dobrze wiemy, jakie konsekwencje niesie ze sobą niedobór wody w organizmie. Dostarczając organizmowi prawidłowe ilości wody, zapewnimy sobie dobry nastrój, samopoczucie i ogromną dawkę pozytywnej energii. Zminimalizujemy tym samym poziom stresu i wspomożemy naszą pamięć i koncentrację.

Woda doskonale gasi pragnienie. Nic nie działa lepiej niż ona. Najlepiej, gdy będziemy pić wodę regularnie, często i małymi łyczkami. Dzięki temu, zostanie wchłonięta do tkanek i prawidłowo wykorzystana. Czy wiedzieliście o tym, że wzmożone pragnienie jest pierwszą oznaką odwodnienia? Nie lekceważmy tego i uzupełniajmy płyny, zanim poczujemy pragnienie.

Jak i kiedy pić wodę?

Nasz organizm nie jest w stanie magazynować wody. Jej utrata następuje poprzez oddychanie, wydalanie i pocenie. Z sięganiem po wodę nie należy czekać, aż do momentu w którym poczujemy pragnienie. Pragnienie jest bowiem sygnałem ostrzegawczym, który oznacza odwodnienie. Zadbajmy o kwestię regularnego picia wody. Wyrobienie sobie tego nawyku z całą pewnością będzie wymagać czasu i cierpliwości. Nasza praca przyniesie mimo wszystko pożądane efekty.

Zapotrzebowanie na wodę dla każdego z nas jest podobne, ale różni się pod względem kilku czynników. Zwróćmy uwagę na nasz wiek, płeć, stan fizjologiczny, stan zdrowia oraz na aktywność fizyczną. Oprócz czynników osobniczych, należy pamiętać o czynnikach środowiskowych, takich jak temperatura otoczenia, wilgotność powietrza, wysokość nad poziomem morza, a także o spożywanej żywności i jej składzie. Jednym z dobrych sposobów obliczenia indywidualnego zapotrzebowania na wodę, jest metoda uwzględniająca masę ciała. Na każdy kilogram masy ciała przypada 30 ml wody, dlatego zapotrzebowanie na wodę dla osoby ważącej 70 kg będzie wynosić 2100 ml. Gdy dokonamy odpowiednich obliczeń, będziemy musieli zadbać o odpowiednią porę picia wody. Jedną szklankę ciepłej wody, warto pić każdego ranka na czczo, od razu po przebudzeniu. Każda następna szklanka wody, powinna być wypijania 15-20 min przez jedzeniem i około godziny po jedzeniu oraz zawsze wtedy, gdy będziemy mieli na nią ochotę.

Jaką wodę najlepiej wybrać?

Zarówno picie wody niegazowanej jak i gazowanej, będzie miało korzystne właściwości dla organizmu. Woda gazowana, ze względu na zawartość dwutlenku węgla, jest uważana za bardziej orzeźwiającą, dlatego bardzo często jest wybierana do spożywania w okresie letnim. Woda gazowana, nie będzie jednak dobra dla osób zmagających się z problemami gastrycznymi, mających kłopoty z krtanią, dla kobiet w ciąży i karmiących piersią oraz dla małych dzieci.

W przypadku wody niegazowanej, nie ma żadnych ograniczeń. Musimy pamiętać również o tym, że istotne znaczenie ma również to, czy woda jest mineralna czy mineralizowana. Oprócz nawadniania organizmu i gaszenia pragnienia, woda dostarcza również określone pierwiastki, takie jak magnez, wapń czy też sód. Wodę należy dobrać zgodnie z potrzebami własnego organizmu. Po wodę bogatą w magnez, warto sięgać zwłaszcza w przypadku, gdy intensywnie trenujemy lub gdy wykonujemy ciężką pracę fizyczną i umysłową. Dzięki wodzie bogatej w magnez, uzupełnimy niedobory, które mogą pojawić się przy diecie ubogiej w ten pierwiastek. Coraz większa grupa osób wybiera do picia wodę mineralną. To klucz nie tylko do zdrowia, ale także urody. Wybierając wodę o dużej zawartości minerałów, nie tylko nawodnimy organizm, ale i unikniemy niedoboru cennych pierwiastków, zmniejszając jednocześnie ryzyko pojawienia się problemów z koncentracją, skurczami mięśni, większą podatnością na infekcje oraz zapobiegniemy depresji i osłabieniu kości.

Dobrze wiemy, że picie wody w odpowiedniej ilości jest nam niezbędne do życia. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w przypadku wody także należy zachować zdrowy rozsądek. Nie wszystko, co jest dla nas dobre, w nadmiarze będzie tak samo pozytywnie wpływać na organizm.

Post w kategorii: Porady dietetyczne

1 comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *