Na czym polega dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna cieszy się dużą popularnością wśród osób, które postanowiły w prosty i szybki sposób pozbyć się zbędnych kilogramów. Jej głównym założeniem jest zmniejszenie ilości spożywanych węglowodanów, na rzecz produktów wysokotłuszczowych. Jakich zasad należy przestrzegać, będąc na diecie ketogenicznej? Jak wpływa ona na organizm? Podpowiadamy.

Dieta ketogeniczna – podstawowe zasady

Dieta ketogeniczna, nazywana inaczej dietą ketogenną polega na zredukowaniu ilości przyjmowanych węglowodanów, przy jednoczesnym zwiększeniu ilości tłuszczy stanowiących główne źródło energii. Zgodnie z jej podstawowymi założeniami spożywane posiłki powinny składać się w 70% z tłuszczów, 25% z białek oraz 5% węglowodanów.

W diecie ketogennej tłuszcz powinien pochodzić z produktów takich jak masło, oleje roślinne, oliwa z oliwek, majonez oraz tłuste gatunki mięsa. W przypadku białka będą to przede wszystkim ryby, jaja, nabiał, a także mięso i wędliny. Jeżeli chodzi o węglowodany, to ich najlepszym źródłem będą świeże warzywa i owoce, a w szczególności brokuły, awokado, kalafior, truskawki, grejpfruty i ogórki kiszone. Do grupy produktów niewskazanych przy diecie ketogenicznej, zalicza się m.in. produkty zbożowe, słodycze, miód, syropy oraz dżemy.

Jak dieta ketogeniczna wpływa na zdrowie?

Ograniczona ilość spożywanych węglowodanów wprowadza organizm w stan metaboliczny nazywany ketozą. Niekiedy, towarzyszyć temu mogą nieprzyjemne dolegliwości takie jak zawroty głowy, ospałość, zmęczenie czy zaparcia. Objawy te zazwyczaj ustępują w przeciągu kilku lub kilkunastu dni od rozpoczęcia diety. Po tym czasie, w organizmie zaczynają zachodzić procesy intensywnego spalania tkanki tłuszczowej, czego efektem jest szybka redukcja masy ciała. Dieta ketogeniczna wspomaga odchudzanie, a dodatkowo także poprawia samopoczucie.

Niewłaściwie skomponowana dieta ketogeniczna może przyczynić się do niedoborów cennych witamin i substancji mineralnych, dlatego też w tym przypadku najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z cateringu dietetycznego.

Dieta ketogeniczna – wskazania do stosowania

Na ten rodzaj diety może zdecydować się praktycznie każdy. Warto wiedzieć o tym, że dieta ketogeniczna jest stosowana zarówno jako dieta odchudzająca, jak i lecznicza. Zmniejszenie ilości węglowodanów, przy jednoczesnym zwiększeniu ilości tłuszczów sprzyja nie tylko spalaniu tkanki tłuszczowej, ale także wspomaga walkę z chorobami takimi jak nadciśnienie tętnicze, otyłość czy padaczka lekooporna.

Post w kategorii: Bez kategorii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *