Najczęstsze błędy żywieniowe i ich następstwa

Najczęstsze błędy żywieniowe i ich następstwa

Każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że kluczem do odpowiedniej wagi ciała oraz dobrego samopoczucia i zdrowia są prawidłowe nawyki żywieniowe. Niestety, większość z nas, utrwaliła niewłaściwe zwyczaje, które niekorzystnie wpływają na nasz organizm i które bardzo trudno zmienić. Popełniane przez nas błędy żywieniowe mają dwojaki charakter. Z jednej strony są związane z niedoborami pokarmowymi, a z drugiej, z nadmiernym przejadaniem się i prowadzeniem nieodpowiedniego stylu życia. Mowa tutaj oczywiście o małej aktywności fizycznej, nagminnym przepracowywaniu się, życiu w ciągłym stresie i negatywnych emocjach, piciu alkoholu, paleniu tytoniu, czy też stosowaniu innych używek.

Czego zazwyczaj dotyczą błędy żywieniowe?

Pomimo naszego nieustannego rozwoju i ogólnego dostępu do żywności, nagminnym zjawiskiem są niedobory żywieniowe. Dotyczą one najczęściej zbyt małej ilości w spożywanych pokarmach, takich składników jak: witaminy, białka, sole mineralne, nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik pokarmowy itp. Są to substancje odżywcze, niezbędne do życia i prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jeśli doprowadzimy do ich niedoboru, to będziemy musieli się zmierzyć z rozmaitymi chorobami, anemią, spadkiem odporności, osłabieniem organizmu, a nawet anoreksją, niewydolnością narządową itp. Konsekwencje są naprawdę ciężkie. Mimo świadomości tego, co może się stać, nadal popełniamy błędy żywieniowe i tkwimy w swoich złych nawykach.

Problemem jest również popadanie ze skrajności w skrajność. Innym zagrożeniem jest ogólne przejadanie się, nadmierne spożywanie produktów wysokoenergetycznych i tłuszczów zwierzęcych. Wszystko to doprowadza do powstania dodatniego bilansu energetycznego. Na tym się jednak nie kończy. Do tego wszystkiego dochodzi nadmierne spożywanie soli kuchennej. Nawet przy nadmiernej dostawie energii z pożywieniem, możemy doprowadzić do pojawienia się niedoborów niektórych składników odżywczych, które są nam niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Powinniśmy wiedzieć jak bardzo jest szkodliwa nadmierna konsumpcja takich pokarmów jak: słodycze, cukier, słodzone napoje, białe pieczywo i produkty wysokoprzetworzone. Takie jedzenie bez wątpienia jest mało wartościowe odżywczo. Organizmowi dostarczamy sporą dawkę pustych kalorii, które doprowadzają do pojawienia się nadprogramowych kilogramów, do zakwaszania i do stopniowego osłabiania organizmu.

Najczęstsze błędy żywieniowe i ich następstwa

Czy wiemy, jak i co jemy? Każdy z nas popełnia błędy w odżywianiu, a niekiedy nie jesteśmy nawet tego świadomi. Nieregularne spożywanie posiłków, wprowadzanie restrykcyjnych diet, picie zbyt małej ilości płynów w ciągu dnia, monotonia w diecie – to tylko nieliczne błędy w codziennym żywieniu. Jakie błędy żywieniowe popełniamy najczęściej? Czy zdajemy sobie sprawę z tego, jakie są ich następstwa?

  1. Nieregularne spożywanie posiłków
    To powszechny i zły nawyk żywieniowy. Nasza codzienność bez wątpienia nas nieraz przytłacza, a natłok wszystkich obowiązków i zadań do wykonania wcale nie pomaga. Nadmiar codziennych czynności przekłada się oczywiście na to, że nie zwracamy większej uwagi na to zjedliśmy lub co zamierzamy zjeść. Po pracy, powrocie ze szkoły do domu lub powrocie z jakiegoś wyjazdu, dosłownie rzucamy się na jedzenie i pochłaniamy duże ilości tego co wpadnie nam pod rękę. Jesteśmy głodni i zmęczeni, dlatego jak najszybciej pragniemy zaspokoić swoje potrzeby.Niestety, takie nawyki prowadzą do sięgania po niskiej jakości jedzenie.
    Co możemy zrobić by je poprawić? Zacznijmy od planowania zakupów i posiłków. Warto wygospodarować trochę czasu na wcześniejsze przygotowanie posiłków do szkoły pracy, wyjazd itp. Dzięki temu, nasz organizm będzie mógł się przyzwyczaić do stałych pór spożywania posiłków. Wyregulujemy tym samym nasz metabolizm i ułatwimy sobie redukcję masy ciała.
    Pamiętajmy, że w ciągu dnia powinniśmy spożywać 4-5 posiłków, w odstępach 3-4 godzinnych. Zadbajmy o zdrowe i pożywne śniadanie, które zagwarantuje nam codzienną dawkę energii.
  2. Picie niewystarczającej ilości wody dziennie
    Istotnym komponentem ludzkiego organizmu jest woda. To właśnie dzięki niej, mamy zapewniony prawidłowy przebieg wszystkich procesów życiowych, które zachodzą w naszym ciele. Jeśli nie zadbamy o odpowiednie nawodnienie naszego organizmu, będziemy musieli się zmierzyć z poważnymi konsekwencjami, wynikającymi z jego odwodnienia. Pamiętajmy, że nie wszystkie płyny są wartościowe. Zrezygnujmy z picia słodkich i gazowanych napojów, które są źródłem cukrów prostych i barwników. Nadmiar cukrów prostych jest z kolei głównym czynnikiem ryzyka pojawienia się chorób metabolicznych. Pijmy minimum 1,5 l wody dziennie. Znakomitym krokiem jest również rozpoczęcie dnia szklanką ciepłej wody z cytryną.
  3. Spożywanie niezbilansowanych posiłków
    Czy poświęciliśmy kiedyś odrobinę czasu na to, by przyjrzeć się jakości spożywanego posiłku? Nasze danie powinno składać się z kilku elementów:
    ¼ objętości talerza to źródło białka, a więc mięso, jaja, ryby, rośliny strączkowe, ¼ objętości talerza to pełnoziarniste produkty zbożowe, ½ objętości talerza to owoce i warzywa i niewielki dodatek roślinnych tłuszczów. Dzięki zbilansowaniu naszych posiłków, będziemy mogli utrzymać uczucie sytości i nie będziemy sięgać po niezdrowe i kaloryczne przekąski.
  4.  Monotonia w diecie
    Jeśli nasze produkty spożywcze będą takie same każdego dnia, to w bardzo szybkim tempie doprowadzimy do monotonii i rezygnacji z diety. Na talerzu powinno być nie tyko smacznie, ale także kolorowo i różnorodnie. Komponowanie posiłków z rozmaitych produktów, cechujących się wysoką wartością odżywczą spowoduje, że dostarczymy organizmowi znacznie więcej składników mineralnych i witamin. Korzystajmy z wielu przepisów, eksperymentujmy ze smakami i łączmy ze sobą produkty, które nigdy wcześniej byśmy nie połączyli. Nie zniechęcajmy się do produktu, który nam nie smakuje. Spróbujmy zastosować inne przyprawy i nadać mu nieco odmiennego smaku. Może i za pierwszym razem coś nie będzie nam smakować, ale za np. trzecim razem, w połączeniu z innymi produktami, być może stanie się naszym ulubionym przysmakiem.
  5. Stosowane restrykcyjnych diet odchudzających
    Czy to niezdrowy sposób na pozbycie się dodatkowych kilogramów? Stosowanie restrykcyjnych diet niewątpliwie niesie za sobą szereg negatywnych skutków dla naszego organizmu. To nie jest zdrowy sposób odchudzania. Mimo że większość osób zdaje sobie z tego sprawę i tak próbuje swoich sił w rozmaitych dietach, wyszukanych w internecie i stworzonych bez udziału specjalistów.
    Na czym polegają restrykcyjne diety? To plany dietetyczne, których kaloryczność jest niższa niż dzienne zapotrzebowanie. Najczęściej takie diety mają około 1000 kcal na dzień lub nawet mniej. Pamiętajmy, że każdy z nas ma indywidualne zapotrzebowanie energetyczne, które uzależnione jest zarówno od wieku, masy ciała jak i od wzrostu, płci oraz wielu innych czynników. Wartość zdrowej diety redukcyjnej nigdy nie powinna być niższa niż nasza indywidualna, podstawowa przemiana materii. Chcąc w szybki sposób pozbyć się nadprogramowych kilogramów, kusimy się na przypadkowe diety, które przekonują o sukcesie stosowania. Takie diety obiecują wiele. Niestety, nawet jeśli dużo schudniemy w krótkim czasie, to będziemy musieli zmierzyć się z negatywnymi konsekwencjami jakie wpłyną na nasze zdrowie i z efektem jojo, który z całą pewnością pojawi się w późniejszym czasie.
  6. Nieprawidłowy dobór jakościowy produktów
    Czy wiemy o tym, że produkty spożywcze możemy podzielić uwzględniając ich wartość odżywczą? Produkty, które cechują się gorszą jakością to przede wszystkim słone przekąski, wyroby cukiernicze, słodycze, tłuste przetwory mięsne, fast foody, czy też gotowe dania instant. Postarajmy się wyeliminować je z naszego jadłospisu i wybierajmy produkty jak najbardziej naturalne.
  7.  Nadmierne spożywanie wysokokalorycznej żywności
    Czy tylko tłuszcz powoduje przyrost masy ciała? Zbyt duża ilość tłuszczu w diecie nikomu nie wyjdzie na dobre, szczególnie jeśli jest to tłuszcz zwierzęcy. Oprócz tłuszczu, kolejnym składnikiem energetycznym diety są węglowodany, a w szczególności cukry proste. Cukry proste są niebezpieczne dla naszego zdrowia, ponieważ bardzo szybko ulegają trawieniu i wchłanianiu. Niestety, proces ten jest na tyle szybki, że po krótkim czasie odczuwamy potrzebę ponownego i szybkiego zaspokojenia głodu. W konsekwencji, spożywamy zbyt dużą ilość produktów, które są bogate w cukry proste i które są wysokokaloryczne. Powstała nadwyżka energii, bez aktywności fizycznej, będzie odkładać się w postaci tkanki tłuszczowej, która będzie bardzo trudna do spalenia.

Zapamiętajmy jedno – we wszystkim dobrze jest zachować umiar. Stosujmy na co dzień zasady zdrowego odżywiania i nie wpadajmy w panikę, jeśli pozwolimy sobie czasem na małe odstępstwa. Wprowadźmy do naszego życia aktywność fizyczną i postarajmy się nie unikać posiłków. Omijajmy za to skrajne diety, które całkowicie eliminują węglowodany, tłuszcze, czy tez białko. Dzięki temu, zachowamy spokój, rozwagę i zdrowe podejście do racjonalnego odżywiania.

Stawiając na nasz catering dietetyczny zminimalizujesz ryzyko popełniania błędów żywieniowych. 🙂

Post w kategorii: Porady dietetyczne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *