Skuteczne sposoby na podjadanie

skuteczne sposoby na podjadanie

Największym zagrożeniem dla diet odchudzających jest podjadanie pomiędzy posiłkami. Podjadanie nie tylko rozpręża wypracowane w diecie nawyki żywieniowe, ale także dostarcza dodatkowych kalorii. W większości przypadków, nasze podjadanie dotyczy niezdrowych, słonych lub słodkich przekąsek, które niekorzystnie wpływają na nasz organizm, przyczyniając się tym samym do spowolnienia metabolizmu. Do czego prowadzi podjadanie? Efekt jest taki, że albo porzucamy dietę i zdrowe odżywianie, albo też pozostajemy na niej i niestety przybieramy na wadze. Czy wiemy co powinniśmy zrobić, by nie podjadać pomiędzy posiłkami?

Dlaczego podjadamy pomiędzy posiłkami?

Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że podjadamy. Dlaczego to robimy? Odpowiedź wcale nie jest taka prosta. Podjadanie może być przykrą pamiątką po restrykcyjnych dietach. Bardzo ważnym aspektem jest to, że zmiana nawyków żywieniowych nigdy nie może opierać się na głodówkach. Gdy zaczyna burczeć nam w brzuchu, trudno jest nam powstrzymać się od jedzenia. Najchętniej, sięgamy po coś, co bardzo szybko dostarczy nam kalorii i zaspokoi głód oraz apetyt. Po co wtedy sięgamy? Zazwyczaj są to słodkie lub słone przekąski. Niestety uzyskana z nich energia znika tak szybko jak się pojawia. Konsekwencją jest ponowne odczuwanie głodu. Poszukujemy jedzenia i znowu podjadamy. Te błędne koło można przerwać, jeśli będziemy unikać przegładzania się. Obliczmy swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne i postarajmy się dostarczać organizmowi niezbędnych składników odżywczych, dzięki którym będziemy mogli w prawidłowy sposób funkcjonować i nie będziemy musieli podjadać pomiędzy posiłkami.

Kolejna przyczyna podjadania może tkwić w tym, że jesteśmy spragnieni. Jemy odpowiednią ilość pokarmów, ale nieustannie mamy ochotę coś przekąsić. Uczucie głodu i pragnienia są do siebie bardzo podobne, dlatego może chce nam się po prostu pić. Ile szklanek dziennie powinniśmy wypijać? Zadbajmy o odpowiednie nawodnienie organizmu i pozbądźmy się ochoty na podjadanie. Podjadamy również wtedy, gdy jesteśmy zmęczeni, gdy czujemy się zestresowani i nie potrafimy w inny sposób się zrelaksować. Słodkie i słone przekąski stanowią dla nas swojego rodzaju przyjemność, która znakomicie sprawdza się w poprawie złego samopoczucia. Niestety radość ta nie trwa długo, więc gdy ponownie pojawiają się negatywne emocje i pragnienie, ponownie sięgamy po kaloryczne przekąski.

Jakie konsekwencje niesie za sobą podjadanie?

Jakie konsekwencje niesie za sobą podjadanie

Głównym zagrożeniem, wynikającym z podjadania jest dostarczana do organizmu nadwyżka energii, a także systematyczny przyrost masy ciała, który prowadzi do nadwagi i otyłości. Osoby, borykające się z podjadaniem pomiędzy głównymi posiłkami, to przede wszystkim osoby, które spożywają w ciągu dnia podstawowe dania i dodatkowo urozmaicają je rozmaitymi przekąskami. Jeśli posiadamy wiedzę na temat zdrowej żywności i odpowiednią świadomość żywieniową, to z całą pewnością zamiast kalorycznych przekąsek, zdecydujemy się na te zdrowe, w postaci np. nasion, świeżych owoców, warzyw, surówek itp. Jedyne zagrożenie, które nam wtedy grozi to nadmiar przyjmowanej energii.

Jak nie podjadać w ciągu dnia?

Spożywanie częstych i małych posiłków w ciągu dnia jest naprawdę dobrym nawykiem żywieniowym. Czy mamy świadomość tego, ile możemy zyskać nie podjadając? To trudne zadanie, jednak, gdy sobie to uświadomimy, znacznie łatwiej będzie nam zrezygnować z kuszących przekąsek. Skutecznym sposobem na podjadanie w ciągu dnia i wieczorem, są starania dotyczące opanowania jedzenia w momencie, gdy nie odczuwamy głodu. Zrezygnujmy z podjadania, wybierzmy właściwą metodę na podjadanie i skupmy się na korzyściach płynących z niepodjadania.

Sposoby na podjadanie

  1. Postaw na regularność – pierwsza i podstawowa zasada, jeśli chcemy uniknąć niekontrolowanego podjadania. Wyznaczmy stałe godziny spożywanych posiłków. W miarę możliwości postarajmy się, aby zachować pomiędzy nimi 3-4 godzinne przerwy.
  2. Pamiętajmy o odpowiednim nawadnianiu naszego organizmu – to również skuteczny sposób na podjadanie. Dzięki wodzie, możemy oszukać nasz organizm. Woda jest niezwykle istotna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
  3. Nie unikajmy kolacji – ile razy spotkaliśmy się z czymś takim jak nie jedzenie po godzinie 18:00? Ciężko jest wytrzymać bez jedzenia, zwłaszcza, gdy kładziemy się spać w bardzo późnych godzinach. Zacznijmy praktykować zasadę jedzenia ostatniego posiłku najlepiej 3 godziny przed snem. Zjedzmy coś lekkostrawnego, by głód nie dopadł nas w najmniej oczekiwanym momencie. Porzućmy ciężkostrawne jedzenie, które zmusiłoby nasz organizm do dodatkowej pracy, w momencie gdy powinien on odpoczywać.
  4. Ograniczmy spożywanie cukru – oczywiście w miarę możliwości. Im więcej będziemy spożywać cukru, tym większą będziemy mieć na niego ochotę. To pragnienie ciężko opanować, jednak postarajmy się nie wpaść w błędne koło. Jeśli będziemy unikać cukru, z powodzeniem będziemy w stanie kontrolować nasze podjadanie.
  5. Nauczmy się podjadać – dla sporej grupy osób, podjadanie jest rytuałem. Ciężko jest przecież wyobrazić sobie oglądanie ulubionego filmu bez słodkich i słonych przekąsek. Takich sytuacji jest naprawdę dużo. Jeśli jest nam trudno zrezygnować z jedzenia pomiędzy posiłkami, to postarajmy się wybierać zdrowe przekąski. Postawmy sobie granice. Ustalmy, że podjadać możemy np. tylko w weekendy albo jeden raz w tygodniu. Na jakie przekąski możemy się skusić? Między innymi na suszone owoce, pokrojone warzywa, orzechy itp. Od podjadania możemy odzwyczaić się w sposób stopniowy.
  6. Postawmy na aktywność fizyczną – nawet minimalna aktywność fizyczna jest w stanie nam pomóc regulować metabolizm. Dzięki niej znacznie lepiej rozplanujemy posiłki w ciągu dnia i będziemy bardziej zmotywowani. Jeśli będziemy podjadać, nasz trud włożony w ciężkie treningu pójdzie na marne. Dzięki takiemu myśleniu, zanim sięgniemy po ulubioną paczkę chipsów, zastanowimy się 3 razy, czy naprawdę warto. Jeśli nasz trening wykonamy wieczorną porą, będziemy zmęczeni i nawet nie zdołamy pomyśleć o jedzeniu.
  7. Nie podjadajmy przy gotowaniu – jak to właściwie zrobić? Ciężko jest sobie wyobrazić nie próbowanie przyrządzanych posiłków. A jednak można. Żeby nam się udało, nie gotujmy na głodniaka. A żeby nam się to udało, zachowajmy regularność w spożywaniu posiłków.

Podjadanie między posiłkami nie tylko przyczyni się do porzucenia diety, ale także może doprowadzić do pojawienia się nadprogramowych kilogramów – nawet podczas kuracji odchudzającej. Dla naszego zdrowia i lepszego samopoczucia, pozbądźmy się nawyku podjadania i skończmy z przyjmowaniem dodatkowych kalorii w trakcie dnia. Wymienione sposoby na podjadanie, powinny pomóc w zwalczeniu tego codziennego rytuału. Jeśli nam się uda, marzenie o szczupłej sylwetce będzie na wyciągnięcie ręki. Gdy jednak niepodjadanie będzie przychodzić nam z wielkim trudem, postarajmy się wybierać zdrowe przekąski.

Post w kategorii: Porady dietetyczne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *