Stres a dieta – Porady żywieniowe

Stres a dieta - Porady żywieniowe

Każdy z nas, zdaje sobie sprawę z tego jak ważne jest zdrowe odżywianie w naszym życiu. Pełni ono istotną rolę w fizjologicznej regulacji uczucia głodu i sytości, a także zaspokaja potrzeby emocjonalne człowieka. Dlaczego więc nieustannie rośnie liczba negatywnych zachowań żywieniowych? Okazuje się, że niezdrowe odżywianie jest odpowiedzią nie tylko na codzienny stres i negatywne emocje, ale także na nowoczesny model piękna, który jest kreowany przez media i który odwołuje się do tego, że szczupła sylwetka stanowi wyznacznik atrakcyjności.

Stres – co powinniśmy nim wiedzieć?

W ujęciu biologicznym, pojęcie stresu odnosi się do reakcji organizmu na dany bodziec. Czynnik stresujący może mieć różnorodną intensywność. Każdy z nas może inaczej reagować na stres, który w niespodziewany sposób pojawia się w naszym życiu. Mamy rozmaite poziomy zdolności radzenia sobie ze stresem. Jedni robią to w sposób prawidłowy, inni z kolei nie potrafią temu zaradzić. Długotrwały stres stanowi powszechnie występujące zjawisko. Wiele czynników codziennego stylu życia wywołuje odczuwalne napięcie w ciele. Powinniśmy nauczyć się tego, jak w zdrowy sposób radzić sobie z pojawiającymi się problemami, które bardzo często okazują się dla nas nie do rozwiązania.

Stres a dieta

Musimy mieć świadomość tego, że chroniczny stres zwiększa potrzeby metaboliczne organizmu i przyczynia się do wzrostu zużycia oraz wydalania wielu znaczących składników odżywczych. W konsekwencji, stres może doprowadzić do licznych niedoborów witamin, makro- oraz mikroelementów, a także do zaburzenia funkcjonowania gospodarki hormonalnej. Bardzo często mówi się o tym, że zajadamy stres. Niestety, nieprawidłowe nawyki żywieniowe zwiększają ogólny poziom stresu w organizmie. W długofalowej perspektywie, skutkują one różnorodnymi zaburzeniami zdrowotnymi. Ze stresorami życia codziennego można sobie poradzić dzięki prowadzeniu zdrowego stylu życia, a w tym zdroworozsądkowego podejścia do odżywiania i suplementacji. Ważna jest dbałość o sen i wypoczynek, a także o satysfakcjonujące relacje międzyludzkie. Dzięki tym wszystkim aspektom, stres z którym będziemy mieć do czynienia, nie przyczyni się do negatywnych i przykrych skutków dla naszego organizmu, a dodatkowo uda nam się zmniejszyć prawdopodobieństwo pojawienia się chorób, związanych z chronicznym stresem.

Porady żywieniowe dla zestresowanych osób

Sytuacje stresowe powodują, że działanie naszego układu nerwowego jest przyspieszone. Zwiększeniu ulega również zapotrzebowanie na składniki odżywcze, które wspomagają procesy regeneracyjne tkanki nerwowej. Z tego też względu, osoby, które żyją w nieustannym napięciu, powinny w szczególności zadbać o to, aby ich dieta była prawidłowa, różnorodna i bogata w witaminy oraz w składniki mineralne.

W pierwszej kolejności powinniśmy zatroszczyć się o odpowiednią ilość takich witamin jak: witamina B1, B2, B6. W każdym z trzech głównym posiłków naszej prawidłowo zbilansowanej diety, powinny znaleźć się pełnoziarniste produkty zbożowe takie jak np. ryż brązowy, kasze gruboziarniste, czy chleb pełnoziarnisty. Nie dość, że otrzymujemy solidną porcję paliwa do działania, to dodatkowo węglowodany złożone rozkładają się wolniej, dzięki czemu minimalizujemy nagłe zmiany nastroju, które są wywołane wahaniami poziomu cukru we krwi. Koleją poradą jest wzbogacenie swojej diety w mięso, dostarczające aminokwasów egzogennych – regulujących pracę układu nerwowego i wpływających na nasze samopoczucie, a także w ryby, które są bogatym źródłem cyjanokobalaminy, kwasów omega-3 oraz takich pierwiastków jak cynk i selen. W zmianie naszych złych nawyków żywieniowych, pamiętajmy o piciu odpowiedniej ilości wody. Odwodnienie może bowiem nasilać negatywne oddziaływanie stresu.

Post w kategorii: Porady dietetyczne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *