Zalety spożywania kiszonek

Zalety spożywania kiszonek

Kiszonki znane są od bardzo dawna. Wiele osób korzysta z ich zdrowotnych właściwości i docenia wartość fermentowanych produktów. Żywność poddana kiszeniu jest bowiem lżej strawna i cechuje się wysoką wartością odżywczą. Kiszonki zawierają w sobie dużo witamin, minerałów i błonnika, a także mają przy tym niewielką wartość kaloryczną. Kiszonki to również naturalne probiotyki. Pasjonaci zdrowego żywienia, nieustannie eksperymentują, sprawdzając co jeszcze można poddać kiszeniu, aby było smaczne i zdrowe.

Czym są kiszonki?

Kiszonki to efekt długotrwałego procesu fermentacji. Dzięki działaniu specjalnych kultur bakterii, cukier zawarty w kiszonych warzywach i owocach rozkłada się na kwas mlekowy. Proces ten zatrzymuje proces gnicia, co znacznie wydłuża okres przydatności kiszonek do spożycia. Warto wiedzieć, że procesy fermentacji mlekowej mają miejsce nie tylko w popularnych warzywach jak np. ogórki lub kapusta, ale także w mleku, przez dodanie kefiru, czy maślanki. Procesy fermentacji mlekowej zachodzą także w ziarnach soi, które są wykorzystywane do produkcji wegańskiego odpowiednika mięsa – tempehu. Poza kwasem mlekowym, podczas kiszenia wytwarzana jest także niewielka ilość alkoholu i kwasu octowego. Odpowiadają one za charakterystyczny kwaskowaty smak kiszonek oraz za ich octowy zapach.

Zalety spożywania kiszonek

Produkty kiszone nazywane są polskimi superfoods. Kiszonki ponownie zyskały na popularności i królują na naszych stołach, mogąc wykazać się szeregiem zdrowotnych korzyści.

Jakie zalety mają kiszonki?

  • są dobrze przyswajalne – kiszenie przyczynia się do zwiększenia strawności i do eliminacji z produktów niektórych substancji, uważanych za niepożądane. Dzięki temu, składniki odżywcze z kiszonek są znacznie lepiej przyswajalne.
  • wspomagają działanie układu odpornościowego – produkty spożywcze, które są poddawane fermentacji, wzmacniają odporność organizmu. Dlaczego tak się dzieje? Bakterie probiotyczne osłabiają lub niszczą patogeny, które wywołują niektóre schorzenia. Działając korzystnie na mikroflorę jelitową, wzmacniają barierę ochronną i pomagają w walce z infekcjami.
  •  wspierają pracę układu pokarmowego – kiszone produkty nie tylko poprawiają trawienie, ale także ułatwiają przywrócenie prawidłowej mikroflory jelitowej. Kluczowe w profilaktyce i leczeniu zaparć jest działanie wspomagające perystaltykę jelit.
  • obniżają poziom cholesterolu – niektóre bakterie mikrobiotyczne przetwarzają cholesterol w sterole. Wysoka zawartość błonnika w kiszonkach korzystnie wpływa na uregulowanie poziomu choletserolu.
  • regulują wchłanianie glukozy we krwi – zadaniem kiszonych produktów jest regulacja stopnia wchłaniania cukru we krwi. Kiszonki są więc polecane w profilaktyce i wsparciu leczenia cukrzycy.
  • kiszenie stabilizuje witaminę C – dzięki temu, nie ulega ona rozpadowi.
  • zawierają silne przeciwutleniacze – witaminy A, C, E są silnymi przeciwutleniaczami. Dzięki temu, kiszonki przeciwdziałają starzeniu się organizmu i zmniejszają ryzyko zachorowania np. na nowotwory.
  • są źródłem witaminy B2 i PP – witamina B2 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, bierze udział w procesach przemiany materii, tworzeniu czerwonych płytek krwi oraz wspiera regenerację tkanek. Witamina PP odpowiedzialne jest za prawidłowe funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego. Bierze również udział w syntezie hormonów płciowych, tyroksyny, kortyzolu i insuliny.

Jedną z najważniejszych zalet prozdrowotnych kiszonek jest to, że stanowią one cenne źródło naturalnych probiotyków i prebiotyków. Jeśli włączymy kiszonki do swojego jadłospisu, wspomożemy odnowę flory bakteryjnej, która została osłabiona przez częste stosowanie popularnych leków przeciwbólowych lub przez antybiotykoterapię.

Post w kategorii: Porady dietetyczne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *